Kontrasti kiinnittää asiayhteyteen

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Perusohje sanoo, että pylväskaavion pylväät erotetaan toisistaan väreillä. Näin kuvassa on tehtykin, mutta olisiko käynyt niin, että liian tarkkaan luetusta oikeaoppisuudesta tulee tässä viestin välittymisen este?

outi_lammi_vertailu_v1
Kuvitteellisessa esimerkissä on arvioitu kuusi tuotetta: yrityksen oma sekä viisi kilpailevaa. Arvioijat ovat saaneet tehtäväkseen asettaa tuotteet paremmuusjärjestykseen eri ominaisuuksien mukaan ja sijoituksista on laskettu keskiarvot, joista on edelleen piirretty vaakapylväät.

Numerotietoa voidaan tarkastella kahdella eri tavalla: tutkien ja selittäen. Datan tutkimisvaiheessa katsotaan miltä kokonaisuus näyttää ja pyritään selvittämään löytyisikö tietomassasta esitykseen jotakin arvokasta ja muita kiinnostavaa. Kun dataa sen sijaan ryhdytään selittämään, siitä nostetaan esille tilanteen kannalta merkityksellinen ja korostetaan sitä, mihin huomio erityisesti halutaan kiinnittää. Kun puhutaan asiantuntijaesitysten tarinallisuudesta, kyse on juuri tästä: mitä numerot merkitsevät ihmisille käytännössä. Powerpointsulkeisten kaaviot ja käppyrät jäävät helposti vasta ensimmäisen vaiheen tiedoksi, joka heitetään ihmisille: selvittäkää tästä.

Jos oletetaan, että yritys on tilannut tuotearvioinnin tutkiakseen omaa asemaansa markkinoilla, voitaneen myös olettaa, että kiinnostavin tieto on oman sydänverellä suunnitellun tuotteen sijoittuminen, sen suhteellinen asema muihin nähden. Tämä tulee mielestäni esille alapuolella olevassa kuvassa, jossa kilpailijat on merkitty samalla värisävyllä ja vain oman yrityksen tuotetta on korostettu muista erottuvalla kirkkaalla värillä. Olen hyödyntänyt yhtä neljästä diaesitysten sommittelullisista tehokeinoista: kontrastia.

outi_lammi_vertailu_v2
Kontrasti tarkoittaa sitä, että jokin erottuu taustasta tai muista samanlaisista ja kiinnittää tällä tavoin huomion itseensä. Yrityksen omaa tuotetta vastaava palkki poikkeaa selkeästi muista palkeista, joten kuviosta näkee nopeasti miten tuote sijoittuu eri arviointikriteerein suhteessa muihin. Kunnostauduttu on, mutta parantamisen varaakin löytyy: tuote on kestävä, hinta/laatu on kohdallaan, mutta tuen kanssa voitaisiin skarpata ja ehkä kirveelläveistettyä ulkonäköä voisi kohentaa.

Kuvat piirsin Excelillä ja korjasin joitakin sen oletuksia. Siirsin otsikon vasempaan laitaan samaan linjaan vasempaan reunaan asettamani selitelaatikon kanssa. Lukusuunnassa ennen graafia sijaitseva selitelaatikko ohjaa lukemaan sisältöä tarkoitetulla tavalla. Vaaka-akselin otsikkona olleen “sijalukujen keskiarvot” siirsin erilliseen tekstilaatikkoon oikealle ylös, koska tästä kohdasta se auttaa tulkitsemaan näkyvissä olevat arvopisteet. Poistin myös turhia taustaviivoja, koska oman tuotteen suhteellinen vertailu kilpailijoihin ei niitä tarvitse tuekseen.

Kun numerotietoa esitetään kuvamuodossa, perussääntöjen osaaminen estää pahimmat kömmähdykset ja antaa rohkeutta poiketa oikeaoppisuudesta mikäli tilanne niin vaatii.

Jaa Facebookissa!
Jaa Twitterissä!
Jaa Linkedinissä!
Jaa Pinterestissä!
Seuraa Youtube-kanavaa!
Lähetä linkki kaverille!
ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus etätyö Evernote Excel Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat koulutus kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö muistikirjaohjelma office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

Vastaa