5 syytä miksi jokaisen yrittäjän tulisi blogata

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Tämä on vieraspostaus, jonka on kirjoittanut Arttu Talvitie. Hän edustaa yritystä nimeltä Holvi, joka tarjoaa yrittäjälle pankki- ja taloudenhallintapalveluja sekä verkkokaupan.

*****

Yrittäjällä harvoin on aikaa ja resursseja tehdä kunnolla markkinointia. Varsinkin maksettu mainonta on helposti pienyrittäjän ulottumattomissa. Onneksi nykyään internet mahdollistaa monia kustannustehokkaita tapoja markkinoida itseään ja yritystään. Sosiaalinen media tarjoaa monia eri mahdollisuuksia, mutta tässä artikkelissa keskitymme blogin kirjoittamiseen!

1. Löydyt internetistä

Tänä päivänä suurin osa tiedosta haetaan suoraan internetistä. Kun kohtaa haasteen tai tarvitsee lisätietoja jostain, niin usein ensimmäisen ei enää kilautetakaan kaverille vaan avataan joku hakukonesivuista. Siksi myös potentiaalinen asiakkaasi voi olla etsimässä sinua – juuri nyt! Pelkästään Googlessa tehdään maailmanlaajuisesti 40 000 hakua sekunnissa!

Blogi tarjoaa mahdollisuuden perustaa oman nettipresenssin helposti ja useimmiten vielä ilmaiseksi. Esimerkiksi WordPress, Blogger ja kuviin erikoistunut Tumblr ovat maksuttomia blogialustoja. Kun keskityt kirjoituksissa sellaisiin aiheisiin, joita potentiaaliset asiakkaasi lukevat, niin silloin löydyt todennäköisemmin heidän hauissaan.

Esimerkiksi pienen vaatesuunnittelijan kannattaa perustaa muotiblogi tai konsultin kirjoittaa omasta erikoisalastaan. Yritä myös rajata aiheesi niin tarkasti, että ne osuvat juuri sinun potentiaaliselle asiakkaallesi. Mikäli olet pääkaupunkiseudulla toimiva puutarhuri, niin voit esimerkiksi hyödyntää vahvasti sanoja puutarhuri, puutarhuripalvelut, Helsinki, Espoo, Vantaa, pääkaupunkiseutu jne. koska todennäköisesti asiakkaasi etsii jollakin näistä sanoista.

2. Löydyt Internetistä paremmin

Googlen algoritmi, jolla se järjestää hakutuloksia, suosii uutta tai päivitettyä sisältöä. Bloggaaminen varmistaa, että sivustollasi on aina tuoretta sisältöä. Tästä seuraa parempi hakukonenäkyvyys ja täten suurempi kävijämäärä. Tämän takia aktiivinen blogi on parempi kuin passiivinen kotisivu.

Saat myös helpommin linkkauksia sivullesi. Harva nettisaitti tai bloggaaja linkkaa suoraan jonkin toisen sivuston etusivulle. Ihmiset eivät linkitä mainoksiin, he linkittävät suoraan tärkeäksi kokemaansa sisältöön kuten esimerkiksi blogipostaukseen, joka sisältää alakohtaista tietoa tai keskustelua. Blogiartikkelit keräävät linkkejä, koska ne ovat mielenkiintoisia ja informatiivisia sen sijaan että ne olisivat erityisen kaupallisia tai myyntiorientoituneita. Siksi onkin tärkeää myös hillitä kaupallisuutta blogissa ja antaa sisällön puhua puolestaan. Mitä enemmän linkityksiä blogisi kerää, sitä paremmin koko sivustosi näkyy hakukoneissa, mikä nostaa liikennemäärää, mikä taas luonnollisesti lisää myyntiä.

3. InhimillistäT brändiäsi

Mainokset ja kotisivut harvoin kertovat ihmisistä yrityksen imagon takana. “All Business is human” – kaikki bisnes on inhimillistä – sanoo johtajuusasiantuntija Simon Sinek. Ihmiset yhä enemmissä määrin vierastavat suuria kasvottomia yrityksiä, siksi onkin tärkeää tehdä omasta yrityksestä ihmisläheinen.

Blogi tarjoaa yritykselle mahdollisuuden esitellä syvällistä, hyödyllistä ja ajatuksellista puoltaan. Blogin kautta esimerkiksi potentiaaliset asiakkaat näkevät palasen yrityksen ihmisistä, kulttuurista ja arvoista. Blogin pyörittäminen luo mahdollisuuden antaa yrityksestä henkilökohtaisemman kuvan ja sitä kautta inhimillistää yrityksen brändiä.

Henkilö- ja yritysbrändäys ovat nykyään pitkälti sulautuneet yhteen. Brändi tarkoittaa niitä mielikuvia, mitä ihmisillä on kun he ajattelevat jotain tiettyä yritystä tai henkilöä. Tähän vaikuttaa toki myös henkilökohtainen maine. Me kaikki teemme bisnestä muiden ihmisten kanssa, ja ihmisten päätöksiä ohjaavat vahvasti tunteet. Vaikka olisitkin B2B-puolella, tunteet säätelevät silti päätöksiä ympärilläsi. Tämän takia on tärkeää antaa yritykselle henkilökohtainen ääni, jolla yritys näyttää, että se välittää niistä haasteista, joita heidän asiakkaansa kohtaavat. Kannattaa olla huolellinen sen suhteen mistä haluat ihmisten tuntevan sinut ja pyrkiä saavuttamaan go-to ekspertin asema omalla alallasi. Pitää myös muistaa, että kirjoittamistaitoja tai lukevaa yleisöä ei rakenneta yhdessä yössä.

Outi_Lammi_5syyta_blogata

4. Saat näkyvyyttä ajatusjohtajana

Jokainen ajatuksella kirjoitettu blogipostaus on julkinen osoitus kirjoittajansa ajatusjohtajuudesta ja ammatillisesta osaamisesta. Ei tarvitse olla raketti-insinööri – riittää, että pystyy näyttämään osaamisensa omalla erikoisalueellaan niille, jotka etsivät tietoa juuri niistä asioista. Esimerkkeinä tehokkaista blogipostauksista käyvät vaikka katsaus alan viimeaikaisiin trendeihin tai vastine johonkin viimeaikaiseen alaa koskevaan uutiseen. Turha pelätä, ettet olisi tarpeeksi hyvä. Jos et olisi, miksi pyörittäisit firmaasi?

5. Tarinankerronta

On tärkeää kertoa yrityksen tarina sen nettisivuilla, mutta vielä tärkeämpää on kertoa missiosta ja arvoista yrityksen blogissa. Me kaikki luemme paljon bloggauksia ja muita kirjoituksia, jotka ovat informatiivisia ja hyvin kirjoitettuja, mutta unohdamme ne kutakuinkin heti luettuamme. Ne jotka muistamme, ne kirjoitukset joihin palaamme uudelleen, ovat sellaisia joissa on vahva henkilökohtainen ote tai vahva yhteys yrityksen missioon. Nuo kirjoitukset erottuvat, koska ne puhuttelevat meitä ja koska ne tuntuvat puhuvan suoraan meille.

Toivottavasti tässä vaiheessa lukijalle on tullut sellainen tunne, että hänen ilman muuta pitäisi alkaa bloggaamaan. Kaikesta huolimatta, saatat vieläkin ajatella, ettei sinulla ole aikaa. Jatketaanpa!

On mahdollista, että kirjoitat jo nyt tekstejä, joita voisi käyttää blogipostauksina. Et vain huomaa sitä. Nykyään blogit ovat sitä, mitä uutiskirjeet aikanaan! Suunnilleen kaikki, mitä uutiskirjeisiin kirjoitetaan, sopisi sellaisenaan bloggaukseksi. Jos sinulla on uutiskirje, kirjoita, ajattele ja julkaise se uusiksi blogipostauksena. Siinä se! Jostain on aina aloitettava. Bloggaamisen aloittaminen ei tarkoita, etteikö voisi edelleen lähettää uutiskirjeitä. Ihmiset voivat myöskin tilata blogisi postaukset sähköpostilaatikkoihinsa. Lähes kaikki kirjallinen materiaali mitä yrityksesi tuottaa, ainakin pienen muokkauksen jälkeen, on käytettävissä blogiposteina. Esimerkiksi myyntipresentaatiot joissa käsittelet alasi ongelmia ja haasteita jne. jne.

Blogiin kannattaa suhtautua yrityksen tärkeimpänä sisällöntuottamiskanavana. Blogista pitää tehdä helposti seurattava ja tilattava, ja on varmistettava, että blogia on mukava käyttää. Askel askeleelta rakentuu perusta lisääntyneelle liikenteelle, kasvavalle yleisölle ja lisääntyneelle myynnille. Jokainen luotu bloggaus tuo kestävää hyötyä. Ne optimoivat sivustoasi hakukoneita varten ja tuovat täten lisää luonnollista hakukoneliikennettä.

Tässä muutama blogaamisen aloittamista helpottava linkki:
WordPress – monipuolinen blogausalusta
Tumblr – miniblogausalusta, joka sopii hyvin mm. kuville ja muulle medialle
Livejournal – yksi vanhimmista blogausalustoista: inspiroitunut päiväkirjamaisesta tyylistä

Jaa Facebookissa!
Jaa Twitterissä!
Jaa Linkedinissä!
Jaa Pinterestissä!
Seuraa Youtube-kanavaa!
Lähetä linkki kaverille!
ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus etätyö Evernote Excel Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat koulutus kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö muistikirjaohjelma office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

Vastaa