Oppimishaluttomuus organisaatiossa

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Näin viime viikolla eräässä Facebook-ryhmässä bannerin, jonka teksti kuului: “It is your responsibility to know how to use your tools.” Toisin sanoen, on työntekijän omalla vastuulla huolehtia siitä, että hänen tarvitsemiensa työvälineiden käyttötaidot ovat kunnossa.

Järkeni sanoi viestille kyllä, mutta kokemukseni alkoi tökkiä minua kylkeen ja muistutella siitä, miten asiat oikeasti ovat. Yksi karuimmista virheistä, mitä organisaatioissa voidaan tehdä, on ajaa jonakin yönä kaikkien käyttäjien työpöydälle vaikkapa sosiaalisen työympäristön kuvake ja ilmoitusasiana todeta, että meillä käytetään nyt tätä. Edistyneimmät kiljahtavat riemusta, viettävät viikon metakeskustelemalla siitä, miten työkalu toimii ja ottavat sen käyttöön. Muutamat ehkä kokeilevat, tekevät virheen, nolostuvat ja motkottavat tuohtuneina ruokalassa, miten eivät “sinne” enää ikinä mene. Joitakin ei edes kiinnosta, koska he ovat “vain töissä täällä”. Onko kyseisestä työkalusta tässä organisaatiossa hyötyä? Epäilen.

Muistin talteen ottamani Jane Hartin bloggauksen, jossa hän pohtii työntekijöiden oppimishaluttomuuta (How do we deal with unwilling corporate learners). Hart kertoo Twitter-keskustelusta, jonka aikana hän oivalsi sekoittavansa keskenään haluttomuuden ja kyvyttömyyden oppia uutta. Alla oleva nelikenttä on tulos hänen ajatustensa selkiytymisestä:

Outi_Lammi_oppijat_taulukko

Vasemmassa yläneljänneksessä ovat itseohjautuvat uudesta innostuvat työntekijät. Vasemmalle alas sijoittuvat ne, jotka eivät välttämättä ole kiinnostuneita oppimaan ainakaan niitä asioita, jotka olisivat työn kannalta tärkeitä. Periaatteessa he kuitenkin pystyisivät ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Oikealla ylhäällä ovat oppimishaluiset, joilta eri syistä johtuen puuttuvat omaehtoiseen oppimiseen tarvittavat taidot. Oikealle alas sijoittuvat ne, jotka tarvitsisivat niin ikään tukea oppimisprosessissaan, mutta joilta puuttuu myös oppimiseen tarvittava motivaatio.

Kuvaukset vastaavat jotakuinkin kokemuksiani. Olen samaa mieltä kuin Hart siinä, että kaikenlaiset yhden koon koulutus- ja valmennusratkaisut eivät toimi, koska oppijat ovat asenteiltaan ja valmiuksiltaan erilaisia. Jostakin syystä näitä asioita ei haluta sanoa ääneen vaan normina nähdään iloinen ja innokas oppija. Ajatellaanko, että seuraava yt-kierros hoitaa kyllä asian? Entä jos haasteellisella oppijalla onkin hiljaista tietoa ja osaamista, jota ei ole varaa päästää pois. Helpoin tie on antaa valmiita Tee näin ja paina tuosta nappulasta noin -reseptejä, jotka kuitenkin vanhenevat nopeasti. Pitkäjänteisemmin ajatellen mielekkäintä olisi tarjota esimerkiksi oppimishaluiselle, mutta itsenäiseen oppimiseen kykenemättömälle ohjausta, joka auttaisi häntä siirtymään kohti kuvion vasenta laitaa.

Entä mitä tehdään silloin kun oppimishaluton on esimies, jonka alaiset hakeutuvat aktiivisesti uutta kohti? Marko Suomi on kuvannut tilannetta kirjoittamalla miten uusien asioiden kokeilut tyssäävät siihen, että “joku veto-oikeudella varustettu avainhenkilö taantuu takaisin sähköpostiin, koska sillä homma hoituu riittävän hyvin ja muiden on pakko taantua mukana.” Tässä on juuri käytännön esimerkki siitä, miten pienimmän yhteisen osaamisnimittäjän sallitaan määrittää työn tekemisen tavat.

Tämä postaus on luultavasti sellainen, jota sisältömarkkinointikonsultit voivat käyttää esimerkkinä siitä, miten yrittäjän ei pidä blogata: en edes teeskentele, että tietäisin yksinkertaisen valmiina pakettina tarjottavan ja aina toimivan ratkaisun oppijoiden erilaisten asenteiden ja taitojen käsittelemiseksi. Kysymyksiä esittämällä saa kuitenkin tilaisuuden oppia itse.

Jaa Facebookissa!
Jaa Twitterissä!
Jaa Linkedinissä!
Jaa Pinterestissä!
Seuraa Youtube-kanavaa!
Lähetä linkki kaverille!
ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus etätyö Evernote Excel Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat koulutus kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö muistikirjaohjelma office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

4 kommenttia “Oppimishaluttomuus organisaatiossa

  1. Kiitos hyvästä kiteytyksestä, tämä kannattaa muistaa erilaisissa organisaation toimintatapojen muutoksissa.

  2. Kiitos kommentista. Oppijoiden erilaisuus mm. asenteiden ja valmiuksien suhteen tahtoo joskus BYOD-aikakaudella unohtua.

Vastaa