Jos esityksestäsi tviitataan, tee siitä tviittaajalle helppoa

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Viimeviikolla istuskelin jyväskyläläisessä kahvilassa kouluttaja-, kirjailija- ja yrittäjäkollegoiden Oilin ja Sannan seurassa. Juttelimme kouluttamisesta, kirjoittamisesta, yrittäjyydestä, perheestä ja koirista totta kai, koska olemme kaikki koiraihmisiä. Päädyimme myös ihastelemaan Oilin diaesitystä, josta keskustelu kääntyi logon ja yhteystietojen näkymiseen dioissa. Pitääkö ne laittaa joka sivulle?

Sanna totesi, että kun hän tviittaa jostakin tilaisuudesta, puheenvuoron pitäjän nimeä kyllä kaipaa näkyville. Nimeä ei välttämättä muista oikein tai se on voinut jostakin syystä mennä ohi. Hyvä huomio, joka ei kuitenkaan vielä tarkoita sitä, että logon ja täydellisen yhteystietolitanian pitää näkyä joka sivulla. Mutta miten sitten toimia ellei pidä tarpeellisena pompautella logoa ja yhteystietoja ihmisten silmille esityksen kaikissa käänteissä, mutta haluaa varmistaa, että tviittaaja kirjoittaa nimet oikein?

Kuvassa oma ehdotukseni esitystä valmistelevalle Twitter-käyttäjälle (kuva on koulutusmateriaalistani ja sisältää erään tuottavuuteen liittyvän totuuden, mutta ei liity tähän juttuun mitenkään muuten kuin alareunan vihreän palkin osalta):

Outi_Lammi_twittertunnus_diassa

Diaesityksissäni on tätä nykyä ensimmäisellä sivulla nimeni alareunan vihreässä palkissa samanlaisena grafiikkana kuin verkkosivuni yläbannerissa. Muilla sivuilla on pelkkä vihreä palkki ja senkin poistan, mikäli käytän koko sivun mittaista kuvaa esim. lainauksen taustana. Täydelliset yhteystietoni ja somesivujeni osoitteet ovat materiaalin viimeisellä sivulla. Kun irrotan koulutusmateriaalista yksittäisiä sivuja blogikirjoitusten yms. nettijulkaisujen kuvituskuviksi, olen ryhtynyt lisäämään Twittertunnukseni alapalkkiin ikään kuin vesileimaksi. Voisiko vastaavaa käytäntöä toteuttaa diaesityksissä silloin kun tietää suoltamiensa viisauksien voivan päätyä tviiteiksi? Korvataan pitkä yhteystietorimpsu omalla tai työnantajaorganisaation Twitter-tunnuksella. Viimeinen silaus olisi tietysti tilaisuuden hashtag, jos sen vain saa tietoonsa ajoissa ja ehtii lisätä materiaaliinsa! Mikäli tilaisuus on sellainen, että voit ja haluat ladata esityksen SlideShareen, muista huolehtia siitä, että myös täydelliset yhteystiedot löytyvät materiaalista ilman jälkikoiraa ja suurennuslasia.

Helposti tviitattavaan puheenvuoron ominaisuuksia ovat tietenkin myös napakkuus ja ytimekkyys. Harhailevasta jaarittelusta on vaikea saada mitään tviitattavaa irti.

Lopuksi haluan painottaa, että en yllyttämällä yllytä ketään toimimaan oman työnantajaorganisaationsa käytäntöjä ja ohjeita vastaan. Kuulun koulukuntaan, jonka mielestä logot ja täydelliset yhteystiedot jokaisella esityksen sivulla ovat tarpeettomia, koska on muitakin keinoja huolehtia yhdenmukaisesta ilmeestä. Diaesitystä tulee tarkastella kokonaisuutena, eikä yksittäisen sivun tarvitse toimia täydellisen yritysesitteen korvikkeena. Tiedän kuitenkin myös, että on projekteja ja hankkeita, joissa esimerkiksi rahoittaja vaatii tiettyjen merkkien ja tietojen näkymistä kaiken julkaistavan materiaalin kaikilla sivuilla. Tällöin ei pidä ryhtyä säätämään omiaan. Jos kuitenkin liikkumavaraa on, kokeile rohkeasti erilaisia ratkaisuja tilanteen mukaan.

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus etätyö Evernote Excel Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat koulutus kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö muistikirjaohjelma office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

Vastaa