Päivämäärien ja lukujen ryhmittely Pivot-taulukossa

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Pivot-taulukon tekeminen on niin helppoa, että jokainen toimistokoiristanikin pystyy kiepauttamaan peruspivotin. Sen sijaan taulukon järjestely tavalla, joka helpottaa tietojen tulkintaa ja johtopäätösten tekemistä onkin jo pulmallisempaa. Yleensä tämä johtuu siitä, ettei työpäivän maitohappomoodissa ehdi kokeilemaan ja tutkimaan kaikkea, jolloin ei tietenkään voida tietää mikä on mahdollista. Seuraavassa 2 pientä vinkkiä, jotka auttavat hyödyntämään Pivot-taulukoita tehokkaammin:

ENSIMMÄINEN vinkki koskee päivämääriä, jotka on sijoitettu Pivot-taulukon riviotsikoiksi. Päivämäärät tuskin sellaisenaan ovat mielekkäitä riviotsikoita, mutta kun ryhmittelet ne esimerkiksi kuukausien mukaan, taulukkosi alkaa näyttää aivan toisenlaiselta. Ryhmittelyn toteutat avaamalla päivämääräsarakkeen kohdalla pikavalikon, jonka komento Ryhmä tuo esiin valintaikkunan tietojen ryhmittelymäärityksiä varten. Voit muuten valita useampia kuin yhden vaihtoehdon mikäli tuntuu siltä, että useaan tasoon ryhmittely helpottaisi lukemista.

OutiLammi_Microsof_Office_pivottaulu1

TOINEN vinkki koskee tapausta, jossa riviotsikkoina on numeerista tietoa. Excelillä ei ole valmista reseptiä pelkkien lukujen ryhmittelyyn, joten sinun pitää kertoa miten ryhmät jaotellaan. Avaa taas pikavalikko riviotsikot sisältävän sarakkeen päällä ja avaa Ryhmittely-valintaikkuna kuten edellä. Kerro mitkä ovat pienin ja suurin arvo sekä haluamasi askelväli.

OutiLammi_Microsof_Office_pivottaulu2

Ryhmittelyn poistat tarvittaessa riviotsikot sisältävän sarakkeen pikavalikon komennolla Pura ryhmittely.

Jaa Facebookissa!
Jaa Twitterissä!
Jaa Linkedinissä!
Jaa Pinterestissä!
Seuraa Youtube-kanavaa!
Lähetä linkki kaverille!
ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus etätyö Evernote Excel Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat koulutus kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö muistikirjaohjelma office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

5 kommenttia “Päivämäärien ja lukujen ryhmittely Pivot-taulukossa

  1. Moi,

    Jos Excelissä sarakkeessa esim. A1:A100 on syötettynä laskujen päivämääräriä, niin miten saan tiedon yhteen soluun, paljon on yhteensä erääntyneitä laskuja esim. 1250,50 erääntyneitä.

    t.Marko

  2. Yksinkertaisin ratkaisu on selvittää JOS-funktiolla erääntyneiden tilanne esimerkiksi apusarakkeeseen, josta sitten LASKE.JOS-funktiolla selvität montako kappaletta erääntyneitä kaikkiaan on. Tuosta voi sitten harrastuksen mukaan lähteä rakentamaan tyylikkäämpääkin kaavaa jos ei halua turvautua apusarakkeeseen.

  3. Yritin ryhmitellä taulukkostani päivämäärät kuukausiksi, mutta jostain syystä Excel-ilmoittaa, että ”Valintaa ei voi ryhmitellä.”
    Mitäköhän taulukolle pitäisi tehdä? Solut on muotoiltu päivämääriksi.

  4. Moikka, jos testaat ryhmittelyä Pivot-taulukossa ja kyseessä ovat päivämäärät niin tulee mieleen, että onko taulukossa mahdollisesti jo ryhmitelty jotakin muuta? Kokeilisin itse tehdä uuden pivot-taulukon alkuperäisistä tiedoista nähdäkseni toistuuko virheilmoitus. Jos virheilmoitus tulee näkyviin niin sitten tutkisin kuitenkin noita päivämääriä. Sarakkeessa ei välttämättä tarvitse olla kuin yhdessä solussa vääränlainen tai puuttuva tieto.

Vastaa